1. pl
  2. en

RODZAJE ZAJĘĆ W SZKOLE czytaj dalej....

Rodzaje wspólnych zajęć są następujące:

 

  • Będziemy wspólnie doświadczać różnych aspektów wspólnotowości podczas warsztatów. Każdy z warsztatów trwa od dwóch do czterech dni a szczegółowe informacje o treści warsztatu są dostępne poniżej w opisie warsztatów.
  • Odbywać będą się również  zajęcia online, dwojakiego rodzaju. Pierwszy z nich to te warsztaty, które nie mogą zostać zakończone na miejscu z uwagi na złożony proces wyłaniania się rozwiązania. Przykładowo - wypracowywanie wspólnej misji wspólnoty będzie trwało z pewnością wiele tygodni i jej wypracowywaniu będzie służyła seria spotkań online. Ich częstotliwość będzie zależna od tego, w którym miejscu grupa zakończy warsztat stacjonarny.  Drugi rodzaj spotkań online to cotygodniowe, godzinne kręgi, które będą rozszerzeniem warsztat budowania wspólnoty (CBST, CBW)
  • Trzeci rodzaj zajęć to wszystko to, co będzie sprzyjało budowaniu poczucia wspólnoty w grupie. Aktywności te będą się przeplatały z warsztatem i dobtwaćsię będą w trakcie i po warsztacie. Będzie to taniec, śpiew, rytuały, wspólna praca, wspólne gotowanie. Przebieg tych zajęć będzie zależeć od wielu czynników - pogody, nastroju, tematyki aktualnego warsztatu.
  • Okazjonalnie może się okazać, że niektórzy z uczestników będą wymagali wsparcia w postaci działań terapeutycznych. Nie należy tego demonizować, ale niektóre z warsztatów będą dotykały intymnych stref każdego z uczestnika i nie do końca wiadomo jakie wspomnienia czy traumy mogą się ujawnić. 

Szczegółowy plan/harmonogram wszystkich zajęć jest zamieszczony poniżej

ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE czytaj dalej....

Program zajęć w szkole jest opracowany w oparciu o trzy założenia. 

 

Po pierwsze -  pomimo, że cały proces szkoleniowy nie musi doprowadzić do stworzenia w pełnie funkcjonującej wspólnoty (choć może, szczególnie gdy grupą studentów jest istniejąca grupa/wspólnota), to kluczowa jest kolejność warsztatów, która pozwala na ‚schodzenie w głąb’ - na większą zażyłość i bliskość w grupie. Bez tej bliskości niektóre z warsztatów będą sztuczne, a niektóre rozwiązania nie dadzą się wypracować.

 

Po drugie - warsztaty dzielą się bardzo wyraźnie na dwie grupy. Pierwsza grupa (kolor niebieski) to grupa praktycznych umiejętności czyli np rytuały, kreatywność czy rozwiązywanie konfliktów. Do tej grupy należy większość warsztatów. Druga grupa, w której są dwa warsztaty (kolor różowy), to grupa, która de facto ‚umożliwia’ wszystkie inne warsztaty. Są one niejako ‚smarowidłem’, które wprawia w ruch cały mechanizm szkoleniowy. Te warsztaty to Community Building Workshop i Wspólne Zarabianie. 

 

Po trzecie - warsztaty są w większości facylitowane a nie prowadzone. Następuje w ich trakcie jakiś transfer wiedzy od prowadzącego do grupy, ale zakładamy, że grupa na na tyle własnego doświadczenia i mądrości, ze jest w stanie samemu wypracować własne sposoby działania.

 

  PROGRAM SZKOŁY czytaj dalej....

  • BUDOWANIE UMIEJĘTNOŚCI TWORZENIA WSPÓLNOTY (CBST). 

CZAS TRWANIA

3 dni

PROWADZĄCY

Edward Groody + facylitatorzy

WŁAŚCICIEL/TWÓRCA

Edward Groody

TREŚĆ

Połączenie umiejętności komunikacyjnych z czasem w kręgu w celu wytworzenia stanu wspólnoty zgodnie ze wskazówkami Scotta Pecka

CEL

Celem warsztatu jest otworzenie się grupy na dalsze warsztaty, na wspólne tworzenie wspólnoty podczas całego cyklu szkoleniowego. Zbudowanie bliskości, poczucia bezpieczeństwa i akceptacji inności będą ułatwiały przechodzenie przez dla kolejne warsztaty.

 

 

 

  • MOJE MIEJSCE WE WSPÓLNOCIE

CZAS TRWANIA

3 dni

PROWADZĄCY

Joanna Frankiewicz, Dorota Ostoja Zawadzka

WŁAŚCICIEL/TWÓRCA

 Dorota Ostoja Zawadzka

TREŚĆ

Zasadniczym celem warsztatu jest odkrycie swoich ‚darów’ i ich roli w tworzącej się wspólnocie. Dary nie są talentami. Dar jest odkryciem tego co mogę dać wspólnocie co będzie dla mnie duża satysfakcją i przyjemności a dla wspólnoty - korzyścią.

CEL

Wypracowanie metody znajdowania swojego miejsca we wspólnocie. Wypracowanie metod doceniania darów przez wspólnotę. 

 

 

  • MISJA WSPÓLNOTY

CZAS TRWANIA

4 dni

PROWADZĄCY

Joanna i Leszek Frankiewicz

WŁAŚCICIEL/TWÓRCA

Simon Sinek

TREŚĆ

Praca z głębokim przekonaniami odnośnie własnych wartości i odpowiedzi na pytania typu - po co jestem na tym świecie? Po co tworzymy wspólnotę? Jakie są nasze indywidualne  cele, oczekiwania? Jak mogę je przełożyć na wspólną, spójną misję wspólnoty? 

CEL

Celem warsztatu jest wypracowanie wspólnego stanowiska odnoście pytania - po co to robimy? Odpowiedź na to pytanie będzie miała przede wszystkim zapewnić motywację do dalszej pracy dla całej grupy i nadać sens podejmowanym działaniom i trudom. Ma zapobiegać zniechęceniu w trudnych sytuacjach, gdyż trudne momenty, w przypadku jednolitej wizji będą wspierane przez wszystkich członków wspólnoty.

 

 

  • BUDOWANIE WSPÓLNOTY - CBW

CZAS TRWANIA

3 dni

PROWADZĄCY

Facylitatorzy - Emilia Ślimko jako senior, Leszek Frankiewicz + facylitatorzy in training

WŁAŚCICIEL/TWÓRCA

Scott Peck

TREŚĆ

Praca w kręgu w celu pogłębienia stworzonego stanu wspólnoty i stworzenie głębszej wspólnoty przed modułem rytuałów

CEL

Celem warsztatu jest pogłębienie stanu wspólnoty, który pojawił się po pierwszym warsztacie CBST. Kolejne warsztaty będą znacznie bardziej wymagające jeśli chodzi i znalezienie wspólnych stanowisk, rezygnacji dla dobra grupy poświęcania się i zaufania Duchowi Wspólnoty.

 

 

  • BIODANZA

CZAS TRWANIA

3 dni

PROWADZĄCY

Joanna Mikołajczyk

WŁAŚCICIEL/TWÓRCA

Joanna Mikołajczyk

TREŚĆ

Po prostu trzy dni doświadczania tańca, radości i bliskości. Warsztat może być przeplatany kręgiem lub/i wspólna pracą ale tak aby główny jego cel czyli taniec nie został zepchnięty na drugie miejsce. Taniec jest podstawa tego warsztatu. Można spróbować zacząć wprowadzać rytuały (delikatnie) w oparciu o taniec.

CEL

Pogłębienie bliskości w grupie. Wstęp do rytuałów.

 

 

  • RYTUAŁY

CZAS TRWANIA

5 dni

PROWADZĄCY

Francoise Rambaud

WŁAŚCICIEL/TWÓRCA

Francoise Rambaud

TREŚĆ

Praktyczne zapoznanie z rytuałami w oparciu o doświadczenia rdzennych ludów z całego świata. Przećwiczenie kilku podstawowych rytuałów związanych z żywiołami (Ziemia, Ogień, Woda, Minerały, Natura). Rytuał jako

  • Narzędzie do konsolidowania wspólnoty
  • Łączność ze światem przodków i duchów
  • Sposób przywracania równowagi indywidualnej i grupowej - uzdrawianie relacji z grupą i samym sobą

Artefakty rytuałów - świątynie, kapliczki, rola ognia

Rytuały indywidualne i zbiorowe - kiedy i jak stosować?

CEL

Wypracowanie metody znajdowania swojego miejsca we wspólnocie. Wypracowanie metod doceniania darów przez wspólnotę. 

 

 

  • PODEJMOWANIE DECYZJI

CZAS TRWANIA

3 dni

PROWADZĄCY

Dorota Ostoja/Leszek Frankiewicz

WŁAŚCICIEL/TWÓRCA

 

TREŚĆ

Medicine wheel - children’s fire/ Kiva Method Indianie Hopi/

CEL

Opracowanie metody (metod) podejmowania decyzji przez grupę.                                                                                      

 

 

  • WSPÓLNE ZARABIANIE

CZAS TRWANIA

3 dni

PROWADZĄCY

Joanna i Leszek Frankiewicz

WŁAŚCICIEL/TWÓRCA

Joanna i Leszek Frankiewicz

TREŚĆ

Pomysł na biznes dla grupy lub/i dla osób indywidualnych. Wspólna praca i rytuały jako energia zasilająca system zarabiania. Zasady 

CEL

Opracowanie metody (metod) podejmowania decyzji przez grupę

 

 

  • ORGANIZACJA WSPÓLNOTY

CZAS TRWANIA

3 dni

PROWADZĄCY

Zuzanna Wiśniewska

WŁAŚCICIEL/TWÓRCA

 

TREŚĆ

Wypracowanie wartości wspólnoty. Kodeks postępowania, instrukcje, formalizmy. Kwestie prawne funkcjonowania, koszty, płatności, itp. Przyjmowanie i weryfikacja nowych członków, zgodność ich wartości z misją wspólnoty. Przyjmowanie wolontariuszy. Dziedziczenie, odchodzenie z osady. Wspólna edukacja i opieka nad dziećmi. Reprezentowanie wspólnoty. Podział ról zgodnie z darami, talentami, itp.

CEL

Opracowanie możliwych scenariuszy wydarzeń, które będą miały miejsce, a przed którymi można się uchronić lub przygotować. Zapewnienie bezpiecznych ram funkcjonowania wspólnoty.

 

 

  • ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW

CZAS TRWANIA

3 dni

PROWADZĄCY

Edward Groody + ko facylitorzy

WŁAŚCICIEL/TWÓRCA

Edward Groody

TREŚĆ

Moduł Edwarda, który będzie gotowy pod koniec 2025

CEL

Zapobieganie konfliktom i ich rozwiązywanie w przypadku ich wystąpienia w duchu Ducha Wspólnoty. Mediacje w oparciu o obecność ducha wspólnotowego

 

 

  • KREATYWNOŚĆ I WSPÓLNOTA Z SIŁĄ WYŻSZĄ

CZAS TRWANIA

4 dni

PROWADZĄCY

Joanna Frankiewicz

WŁAŚCICIEL/TWÓRCA

 Joanna Frankiewicz

TREŚĆ

 Warsztaty Vedic Art. Alternatywnie, jeśli ktoś ma głęboką niechęć do malowania trzeba stworzyć warsztat z tego samego ale z kimś innym. Cały warsztat jest o poddaniu się i o kreowaniu w oparciu i to poddanie.

CEL

Dostęp do nieograniczonej kreacji, Wzmocnienie własnej sprawczości poczucia własnej wartości. Wiara w siebie i wdzięczność dla Siły Wyższej, jakkolwiek ją pojmujemy

 

 

  • WSPÓLNOTA W SPOŁECZEŃSTWIE

CZAS TRWANIA

4 dni

PROWADZĄCY

Zuzanna Wiśniewska

WŁAŚCICIEL/TWÓRCA

 Zuzanna Wisniewska

TREŚĆ

 Metody i najlepsze praktyki interakcji społeczność-świat zewnętrzny. Szkolenia, wydarzenia, działania sprzedażowe.

CEL

Współpraca z lokalnymi władzami i mieszkańcami. Promowanie stylu wspólnot w lokalnym środowisku

 

 

  • ZASADY FACYLITACJI/PLANY INDYWIDUALNE

CZAS TRWANIA

3 dni

PROWADZĄCY

Dorota Ostoja Zawadzka

WŁAŚCICIEL/TWÓRCA

Dorota Ostoja Zawadzka

TREŚĆ

Zasady facylitacji spotkań, kręgów. Podstawy tych umiejętności są potrzebne ludziom, bo w trakcie funkcjowania wspólnoty to oni będą spotkania czy warsztaty facylitować.Opracowanie indywidualnych planów działania po zakończeniu szkoły

CEL

 JW

 

© 2025

Wszystkie prawa zastrzeżone

KONTAKT

 Badania nad wspólnotami

 CB Institute

 Bliskość

 Jak rozwiązywać konflikty

 Poczucie własnej wartości

 Scott Peck

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

METODOLOGIA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

 Odrzucenie i wykluczenie

 Samotność i osamotnienie

 Zaufanie

 Więzi

 Docenienie

 Bycie innym

 Relacje